- Pentru început, domnule preşedinte, care sunt direcţiile imediate pe care vi le-aţi trasat?

- Ca preşedinte al Consiliului Judeţean Timiş, nu m-aş limita doar la localităţile în care avem primari liberali, pentru că doresc să eliminăm insulele de sărăcie care mai există în judeţ, deoarece că acestea nu ţin cont de culoarea politică. Mai sunt încă localităţi fără alimentare cu apă, ceea ce e strigător la cer în secolul XXI, canalizare şi alimentare cu gaz. Alimentarea cu gaz este una dintre priorităţile noastre în următorii ani. Recent am semnat certificatul de urbanism pentru realizarea unei noi conducte de transport de gaze naturale, una dintre cele mai mari investiţii care s-au realizat în acest domeniu în judeţ în ultimii 30 de ani, între Timişoara şi Moraviţa. Ştiţi că erau probleme cu gazul în zona Deta; prin această investiţie nu doar că rezolvăm această problemă, dar vom racorda toate localităţile din proximitatea viitoarei conducte. Nu este singura investiţie pe care o pregătim în domeniul gazelor naturale. Avem alte două investiţii majore pe care dorim să le realizăm cu Transgaz, în următorii ani: conducta magistrală între Petrovaselo şi Mocrin (Serbia), care va interconecta sistemele de transport gaze naturale între cele două state şi care va rezolva, implicit, problema alimentare cu gaze naturale a tuturor localităţilor pe lângă care trece conducta, şi conducta către Făget. Aceasta din urmă are termen de finalizare în următorii trei-patru ani.

- Să vorbim puţin de stadiul proiectelor timişene. Pe care aţi reuşit să le finalizaţi, care sunt în lucru?

- În mai puţin de un an am demarat foarte multe şantiere şi dintre ele sunt şi câteva care se vor finaliza curând. Primul cred că va fi lărgirea la patru benzi a drumului judeţean către aeroport, următorul – lărgirea la patru benzi a drumului către Moşniţa Nouă. Un alt proiect care e foarte important pentru noi şi care avansează foarte bine este legarea vămilor Jimbolia şi Nădlac prin mai multe drumuri judeţene care vor conecta cele două vămi. Astfel, se dă o perspectivă mult mai scurtă tuturor firmelor din vestul judeţului Timiş de a ajunge la autostradă. Un alt proiect foarte important, care are câteva probleme, dar rezolvabile, este lărgirea la patru benzi a drumului judeţean care face legătura între Timişoara – Dumbrăviţa – autostradă. Proiectul va fi finalizat în termenul pe care îl avem la dispoziţie din partea finanţatorului, fiind un proiect european. Avem apoi maternitatea nouă, a cărei piatră de temelie am pus-o deja, mai multe proiecte de reabilitare a infrastructurii de educaţie şi socială, proiecte europene de construire a unor case de tip familial pentru bătrâni şi copiii instituţionalizaţi sau reabilitarea unor licee care adăpostesc persoane cu nevoi speciale. De asemenea, avem în plan mai multe proiecte în domeniul cultural. Amintesc proiectul recent câştigat de reabilitare a Conacului Mocioni din Foeni, monument istoric, dar şi accelerarea lucrărilor la documentaţia tehnică pentru reabilitarea Castelului Huniade, amenajarea sitului arheologic de la Parţa, a celui de la Corneşti, unde avem cea mai mare reţea de fortificaţii din lume datând din epoca bronzului, de acum 3.500 de ani, care poate fi un punct de atracţie turistică la nivel european şi mondial.
În plus, mai avem începute lucrările la noua clădire care va conecta Casa Austria cu Spitalul Judeţean şi Secţia Ortopedie şi va adăposti secţia de mari arşi, una dintre cele patru astfel de secţii la nivel naţional, o investiţie în valoare de 240 de milioane de lei, finanţată prin Banca Mondială. Am început deja lucrările la extinderea Unităţii de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean şi lucrăm la studiul de fezabilitate pentru reabilitarea şi dotarea completă şi aducerea la standarde europene a clădirii principale a Spitalului Judeţean, pentru a avea în toată această zonă un hub de sănătate în care să fie absolut toate secţiile la un loc, astfel încât să ofere cetăţenilor servicii de sănătate la cele mai înalte cote. Până la urmă, asta caută cei care pleacă în străinătate: educaţie corespunzătoare pentru copiii lor şi servicii de sănătate calitative, în caz că ajung să se îmbolnăvească. Trebuie să rezolvăm aceste probleme în următorii ani pentru a opri această scurgere de forţă de muncă, de inteligenţă, de resursă umană, până la urmă.
Tot în domeniul sănătăţii avem un program de minimis pe care îl derulăm de doi ani şi urmează să se încheie anul acesta, care vizează dotarea cu echipamente şi materiale sanitare a spitalelor orăşeneşti din judeţ, unităţi mai vitregite de finanţări de la nivel naţional sau judeţean, bazându-se în special pe finanţări din partea primăriilor. Am venit cu acest program de sprijin, foarte bine primit de spitalele orăşeneşti. În total am alocat anul acesta 2,5 milioane de lei, ceea ce reprezintă un sprijin important pentru infrastructura de sănătate.

- Care ar fi proiectele pentru viitorul apropiat?

- Mai avem şi câteva proiecte în pregătire, cum ar fi cel al unui parc tematic. Studiem deja posibilitatea amplasării lui în proximitatea Timişoarei. Va fi o investiţie foarte mare, dar voi oferi mai multe detalii la momentul potrivit. Mai preconizăm o investiţie în domeniul înaltei tehnologii. Ne gândim dacă facem un centru de cercetare sau ceva complementar industriei automotive deja existentă la noi în judeţ.
Sunt multe proiecte. Mai avem centura Timişoarei, pe care trebuie să o finalizăm, noua ieşire de pe autostradă în dreptul localităţii Sînandrei, terminalul de plecări externe (cel de sosiri fiind deja inaugurat) de la Aeroportul Internaţional „Traian Vuia”, drumul expres care să lege aeroportul de autostradă, proiect aflat în pregătire. Pentru că vorbeam de aeroport, dorim să dăm şi o valenţă cargo acestuia, care să ne poziţioneze unic în acest triunghi Budapesta – Belgrad – Bucureşti şi să profităm de poziţia strategică pe care o avem aici. Mai este autostrada Timişoara – Moraviţa, pe care trebuie să o ducem înainte; am văzut cât de mult contează să faci lobby permanent şi să pui presiune permanentă pe cei de la Bucureşti, care trebuie să „mişte” aceste lucruri.
Sunt multe provocări, multe proiecte, şi le-am amintit pe cele principale, pentru că alte câteva zeci sunt în execuţie în momentul de faţă: drumuri judeţene (cum ar fi o nouă porţiune din pseudo-centura Timişoarei între Săcălaz şi Dudeştii Noi), bazinul de înot de la Jimbolia, centrul de legume-fructe de la Tomnatic. Avem proiecte aflate în diverse stadii de execuţie, pe care trebuie să le promovăm în viitor. Lucrăm pe proiecte, pentru că ce „plantăm” acum vom culege peste câţiva ani. Nu am realizat niciodată nimic fără muncă, fără luptă şi fără să trec peste piedici şi oprelişti. Nu a venit nimic de-a gata. Dar şi satisfacţia este cu atât mai mare.
Dorim să realizăm o parcare în centrul Timişoarei, iar pentru aceasta lucrăm cu un consultant care să ne ajute cu tema de proiectare pentru a putea face studiul de fezabilitate. Parcarea se va face pe locul fostului centru militar, vizavi de Hotelul „Timişoara”.
Pentru prima dată Consiliul Judeţean Timiş a lăsat decizia de a cheltui o parte din bugetul local al judeţului la nivelul cetăţenilor. Ne-am bucurat că timişenii au primit pozitiv această iniţiativă şi am primit foarte multe idei excepţionale.
Alte proiecte sunt stadionul şi sala polivalentă. Sunt două investiţii pe care le consider emblematice şi dorim să le realizăm în acest mandat.
Tot în domeniul sportului avem un program de sprijinire a cluburilor sportive de drept public sau privat din judeţul nostru. Şi anul acesta am venit cu un sprijin consistent, în valoare de 2 milioane de lei. Sumele au fost acordate în sistem competitiv, la fel ca şi cele pentru cultură, iar cele mai bune proiecte sportive au câştigat.
Am venit şi cu lucruri noi, cum ar fi bugetul participativ. Avem proiectul de realizare a strategiei de cicloturism, de realizare a unei reţele de piste de biciclete în judeţ, care vor fi executate pe bucăţi.

A consemnat Petru Vasile TOMOIAGĂ