Chiar de la început, anul 2014 pare să se arate cu probleme, cel puțin în domeniul veniturilor pe care le au angajații din primării, care au ajuns la pragul suportabilului. Dacă până acum a mai fost cum a fost, odată cu punerea în aplicare a „Ordonanței de Urgență nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice” s-a ajuns ca unii salariați din primării să aibă o diminuare a venitului cu până la 40%. În aceste condiții, o parte dintre ei și-au găsit alte locuri de muncă, renunțând la serviciul de la primărie, iar alții se gândesc cât se poate de serios să îi urmeze. Astfel, primăriile rămân descoperite, prin plecarea unor angajați din funcții unice, iar buna funcționare a serviciilor în primării devine deficitară. Mai trebuie menționat că, în marea lor majoritate, pleacă salariații cel mai bine instruiți, cu vechime și experiență. În aceste condiții, am stat de vorbă cu edilul șef al comunei Săcălaz, domnul Ilie Todașcă.


- Domnule primar, ați pierdut mulți angajați în ultimul timp?


- Din 53 de angajați cât avea primăria, până la ora actuală, au plecat 11 dintre ei. Partea cea mai gravă este că pleacă angajaţi din funcţii unice, angajaţi de care chiar avem nevoie. E vorba de postul de la achiziţii publice, de la Resurse Umane, de la compartimentul de fonduri europene. Prin plecarea acestor angajați, schema de personal s-a micșorat substanțial și, din păcate, continuă să se subțieze pe zi ce trece. Iar eu, din păcate, nu pot face nimic. Ce să le promit? Oamenii care lucrează în primărie, în proporție mare, sunt familiști, căsătoriți, cu copii. Au acasă părinți bătrâni, copii la școală, la studii superioare, cu ce să-i întrețină? Doar în ultimele trei luni, prin plecarea celor 11 angajați, Primăria Săcălaz a mai rămas doar cu 42 de angajați, care trebuie să deservească o populație de aproximativ 9.000 de locuitori.

- Concret, de la ce s-a ajuns la aceste nemulțumiri majore?


- Nici nu știu cu ce să încep. Le-au fost tăiate multe sporuri, dintre care amintesc: cele de haine, de medicamente sau de dispozitiv, iar acest lucru le-a adus angajaţilor salarii mai mici. Prin tăierea acestor sporuri, mulți au luat lefuri chiar cu 40% mai mici. Aproape că le-au fost înjumătățite salariile. Sunt cazuri de angajați care, după 18 ani de muncă în administrație, au rămas cu un salariu de 800 de lei. S-a ajuns de la un salariu de 1.400 la unul de 860 lei. Asta în condițiile în care prețurile la alimente și utilități au crescut, există și o rată a inflației... Totul a culminat cu Ordonanța de Urgență nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014.

- Plecarea angajaților e doar problema Primăriei Săcălaz?


- Nici gând. Sunt mai multe comune din județ care se confruntă cu această situație. Dar ce spun din județ? Este o problemă la nivel de țară. Unele primării au rămas doar cu câțiva angajați, iar de la altele au plecat chiar secretarii. Am văzut pe internet că sunt și situații mai disperate. În unele localități, primarii au vrut să intre în grevă, alături de angajați. Personal, nu mă încălzește faptul că ne vor mări nouă, primarilor, salariul. Vreau să lucrez în cadrul unui colectiv sudat, unit, în bună înțelegere. Doresc să se pună capăt acestei situații și vreau o salarizare corespunzătoare pentru toți angajaţii din primării.


- Ar fi posibilă o schimbare în bine?


- Am vorbit cu domnul ministru Liviu Dragnea, când a fost la Timișoara. Situația s-ar putea schimba, dacă ar intra în vigoare legea care stabileşte salarizarea funcţionarilor publici în urma unui punctaj.  La mijlocul lunii februarie, primarii şi Asociaţia Comunelor întâlnesc reprezentanţii guvernului, cărora le vor propune urgentarea adoptării acestor norme. Dacă ar fi pusă în aplicare Legea nr. 284/2010, privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, ar fi mult mai bine. Din păcate, aplicarea acestei legi se tot amână.
Pe la jumătatea lunii februarie, ne vom întâlni opt-nouă sute de primari din țară la adunarea Asociației Primarilor de Comune și vom discuta din nou despre această problemă. Vom cere să fie pusă în aplicare această lege.
Petru Vasile TOMOIAGĂ