Noul an se arată generos cu spectatorii timișoreni pe care la teatru îi atrag vedetele. Un prim eveniment cu actori celebri, producție a Teatrului Național București, aduce publicul, în 9 și în 10 ianuarie 2023, la Dineu cu proști, de la ora 20, la Opera Națională Română Timișoara. Spectacolul, regizat de Ion Caramitru, îi are în distribuție pe Horațiu Mălăele, Mircea Rusu, Medeea Marinescu/Aylin Cadar, Alexandru Bindea/Ovidiu Cuncea, Costina Cheyrouze/Teodora Mareș, Dorin Andone, Alexandru Georgescu, iar scenografia este creată de Florilena Popescu Fărcășanu.

O comedie extrem de savuroasă, cu dialoguri inteligente și cu o distribuție perfectă. Dincolo de umorul impecabil dozat, de mecanica râsului în care Francis Veber, autorul piesei, e un maestru de neîntrecut, în care gag-ul își regăsește adevărata condiție și apare exact în clipa în care-l aștepți, textul are subtile resorturi psihologice, e un mic, dar admirabil pseudobestiar al naturii umane. Francis Veber are marele talent de a scrie nişte fabule bine împănate cu lovituri de teatru.

Regizor, dramaturg şi scenarist francez, el a debutat cu comedii gen farsă în anii '70. Fiu al unei familii de scriitori, în a cărui „dinastie” artistică îi regăsim pe celebrii Tristan Bernard şi Pierre-Gilles Veber (autorul filmului Fanfan La Tulipe), şi pe Catherine Veber, Francis Veber a lucrat ca jurnalist, dedicându-se apoi cu pasiune scenariilor pentru comedii. Primul succes important a fost filmul cunoscut şi de publicul nostru, Marele blond, cu Pierre Richard, în 1972. Veber a lucrat pe ambele ţărmuri ale Atlanticului ca scenarist şi regizor. În 1998, a avut un mare succes internaţional cu Le Diner de Cons / The Dinner Game / Dineu cu proşti. Pentru acest film, vizionat de peste nouă milioane de francezi, realizat după comedia scrisă de el în 1993, Veber a fost nominalizat la premiul César pentru cel mai bun regizor şi a primit acest prestigios premiu pentru categoria cel mai bun scenariu. Jacques Villeret (interpretul lui François Pignon) a primit premiul pentru cel mai bun actor, iar Daniel Prévost, premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar. Creaţiile lui, în care cruzimea se împleteşte cu blândeţea, se bucură de un mare succes de public. Veber stăpâneşte arta de a dibui personaje simple, dar pline de contradicţii, care ne seamănă atât de bine când el le adaugă acea tuşă de candoare, de naivitate, de stângăcie, pe care le face să evolueze în situaţii dificile, creând astfel comicul de situaţie de care spectatorii nu se mai satură.