Odată contaminat de <<virusul>> teatrului, nu te mai vindeci repede de el: îl cauți peste tot, chiar și când se închid sălile de spectacol din motive sanitare; te întorci în timp, răscolești în arhive ca să înțelegi cum era <<teatrul de altădată>> și oamenii lui, mai ales într-un regim totalitar, spun cei din echipa proiectului Teatrul ca Rezistență, care au început din 2018 cercetarea în arhivele teatrelor timișorene, dar și în arhive administrative și în arhiva CNSAS, continuând și în acest an să investigheze parcursul teatrului timișorean în comunitățile diverse ale orașului și să identifice impactul pe care l-a avut această artă asupra vieții cotidiene a oamenilor din acest loc, unde a început schimbarea societății românești în decembrie 1989. 

Pentru a împărtăși cu publicul ce a aflat în urma cercetării din acest an, echipa Teatrul ca Rezistență lansează fanzinul Teatrul ca Rezistență nr. 6, incluzând texte al căror accent cade pe latura feminină a rezistenței prin teatru. 

Fanzinul este o publicație în care ilustrațiile lui Lucian Popovici sunt un spectacol în sine, motiv pentru care fanzinul merită colecționat în forma lui tipărită.

În Timișoara fanzinul va fi distribuit gratuit la Scârț Loc Lejer și la teatrele partenere, însă poate fi accesat și online la https://revistascena.ro/stiri/fanzine-teatru-ca-rezistenta/

Despre conținutul publicației, realizatorii spun: Noile interviuri făcute în acest an acoperă teme înrudite, respectiv cultura alternativă din Timișoara, teatrul studențesc și nașterea teatrului independent în oraș, o evoluție firească a <<genei rezistenței>>, foarte prezente în acest colț de țară și înainte și după 1989.

Interviurile realizate pot fi ascultate pe canalul youtube al proiectului.

De această dată echipa a pregătit pentru public și un podcast, special realizat pentru a marca anul 2021 în evoluția proiectului, al doilea an de pandemie în care evenimentele cu public sunt rare, dar conectarea cu spectatorii nu a dispărut, ci capătă forme diverse. Katharsis Virus este o intervenție semnată integral de Ovidiu Mihăiță, actor, regizor, dramaturg și co-fondator al teatrului independent Auăleu din Timișoara, care are o viziune punk asupra teatrului în pandemie. Aceasta poate fi ascultată aici: https://soundcloud.com/revistascenaro/katharsis-virus.

Proiectul Teatrul ca Rezistență este o inițiativă a criticului de teatru Cristina Modreanu, dezvoltat prin intermediul Asociației Române pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS), în cadrul Programului Cultural Timișoara 2023 - Capitală Europeană a Culturii. Proiectul este co-produs cu Auăleu Teatru (Timișoara), care lucrează în strânsă asociere cu instituțiile teatrale majore ale orașului: Teatrul Național din Timișoara, Teatrul Maghiar ”Csiky Gergely”, Teatrul German de Stat, Teatrul Thespis, Teatrul pentru copii și tineret Merlin.  

 

Ioana N.