Într-un interval mai scurt de o lună de zile în această regiune au fost programate nu mai puţin de cinci (5!) festivaluri internaţionale de jazz şi blues. O densitate remarcabilă dacă se ia în considerare că aceste genuri muzical nu sunt printre cele mai populare în rândul maselor largi. Primul din acest şir ar fi trebuit să fie în perioada 28-31 octombrie Timişoara Jazz Festival, organizat de Fundaţia Banat Jazz. Cu toate că Marius Giura a pregătit un line up impresionant şi a ales un loc nou în circuitul cultural al oraşului de pe Bega (Centrul cultural reformat Noul Mileniu), manifestarea nu a primit undă verde din cauza restricţiilor impuse datorită pandemiei şi a fost amânată pentru primăvara anului viitor. Cam în aceleaşi condiţii (cu o rată ridicată a infectărilor şi deceselor) la Beograd a fost marcată aniversarea a jumătate de secol de la prima ediţie a celebrării jazzului din capitala Serbiei. Cea cu numărul 37 (au fost mai multe întreruperi cauzate de războaiele prin care au trecut vecinii noştri) s-a întins timp de şase zile, din 26 octombrie până la 1 noiembrie, şi a adus în faţa publicului artişti precum Markus Stockhausen, Rymden, Marcin Wasilewski Trio, Spinifex, Arild Andersen Group, Debussy Now!, Ghost Horse, Aziza Mustafa Zadeh Trio, Thomas de Pourquery & Supersonic ş.a. Cireaşa de pe tort a fost un concert extraordinary al unui big band: Subway Jazz Orchestra (Cologne) feat. Maria Schneider: Maria’s Masterpieces. Dar pentru că s-au aniversat 50 de ani de jazz la Beograd apoteoza a marcat-o recitalul lui Brad Mehldau. Datorită prezenţei fotografului timişorean Dragoslav Nedici ceva din atmosfera manifestării a ajuns şi la iubitorii de jazz de aici. Câteva zile mai târziu, tot în Serbia, în 4 noiembrie, a debutat Festivalul de jazz la Pancevo, ediţia a XXIV-a. Cu ocazia deschiderii a fost vernisată expoziţia In memoriam Liviu Tulbure cu 35 de portrete realizate de regretatul artist timişorean pe parcursul mai multor ediţii ale acestui şi ale altor festivaluri de jazz la care a participat în ţara vecină. Expoziţia a fost organizată de Centrul cultural din Pancevo, în foaierul acestei instituţii, la iniţiativa lui Voislav Pantici, Slobodan Tanasievici şi Nemanja Bogdanov, cu concursul Muzeului Naţional de Artă din Timişoara şi cu efortul depus de colegul şi prietenul lui Liviu, fotograful Dragoslav Nedici, care s-a ocupat de selecţia fotografiilor, de transportul acestora şi aranjarea pe simezele centrului. Prima zi a aparţinut americanilor de la Joel Ross Good Vibes, Lakecia Benjamin: Pursuance – The Coltranes, apoi s-au remarcat Wolfgang Puschnig FULSOME X şi Antonio Sanchez SHIFT (A Bad Hombre Project) with Thana Alexa, Lex Sadler, BIGYUKI, a treia zi au cântat Jelena Jovović i Jazz Junction din Serbia şi Francesco Bearzatti Tinissima Quartet din Italia. Momentul culminant a fost oferit publicului de recitalul lui Marc Ribbott, initulat Protest Songs. Timişoara a găzduit a XXX-a ediţie a Galei Blues/Jazz Kamo în 10 şi 11 noiembrie, cu şase recitaluri ale unor muzicieni din mai multe ţări. În prima zi pe scena Filarmonicii „Banatul” din sala „Capitol” au performat Kitchen Metaphisics, Bega Blues Band şi Zsolt Bende Trio, iar joi James Kitchman First Day, Sorin Zlat Trio şi Leslie Wolf and the Groovemakers. Blues şi jazz se va cânta şi în oraşul Kikinda din Banatul sârbesc în 18, 19, şi 20 noiembrie. Jazz & Blues International Festival Kikinda aduce în faţa publicului un line up mai modest dar cu promisiunea unei atmosfere plăcute datorită asocierii cu un producător local de vinuri. Pe scena Teatrului naţional vor urca Bojan Cvetkovic Quartet, Love Struck, Toni Kitanovski din Macedonia de sud, grupul local La La şi Oridano Gipsy Jazz duo din Zagreb (Croaţia). Să răsune bluesul şi jazzul pandemiei, să curgă vinul.


Mimo OBRADOV