De-a lungul timpului, sportul, de toate categoriile, a realizat un primat incontestabil al preocupărilor zilnice, atrăgând un adevărat contingent de aderenți. Sigur că, sportul, adevăratul sport, promovează aspirațiile umanității spre pace și candoare sufletească, iar efectele lui sunt benefice pentru oameni, regenerând sănătatea, lichidând pornirile și instinctele primare, colaborând, cu sârguință mare, cu mult avânt și șanse deosebite, la înfrățirea mapamondului.
Din vremurile moderne, opinia publică din România a manifestat - acesta fiind un simptom îmbucurător - un interes deosebit față de tot ceea ce se numește sport. Cu siguranță că, doar calitățile strălucite ale celor care locuiesc România, ambianța climaterică și geografică, toate au favorizat sportul românesc. Cu toate acestea, pe plan sportiv, României i-au trebuit mulți ani pentru a se valida în rândul țărilor de pe mapamond, iar această validare a fost impusă de-a lungul istorie de câte un raționament superior de stat, interes nemijlocit al României.
Raționamentul superior de stat este principala convingere în virtutea căreia se vede îndreptățirea acordării atenției cuvenite sportului românesc și de a face să i se dea această atenție.
Sportul în artă a lipsit mult timp din atenția publică, deși, din timpuri moderne, artiștii vizuali nu au pregetat să-l surprindă în creațiile lor, despre o expoziție care să fie dedicată sportului neputându-se vorbi în România recentă, în România zilelor noastre, până când, în primăvara acestui an, o echipă de muzeografi inimoși reuniți sub cupola Muzeului de Artă Recentă din București, instituție inaugurată în anul 2018, în Sectorul 1 din capitala administrativ-politică a României, a realizat ce până de curând nu a mai fost realizat, o expoziție dedicată sportului.
Astfel, în luna mai, la Muzeul de Artă Recentă din București a fost inaugurată expoziția „C.S.A. Clubul Sportiv al Artelor”, realizată în colaborare cu unsprezece muzee prestigioase din țară (Muzeul Național de Artă al României, Muzeul de Artă Constanța, Muzeul de Artă Brașov, Muzeul Național de Artă Timișoara, Muzeul Brăilei „Carol I”, Muzeul de Artă Vizuală Galați, Muzeul de Artă Craiova, Muzeul Național Secuiesc Sfântu-Gheorghe, Muzeul de Artă din Târgu-Mureș, Muzeul Secuiesc Miercurea Ciuc, Muzeul Municipiului București), cu patru galerii de artă și cu peste zece colecții private, reunind 53 de opere reprezentative, unele dintre ele bunuri de patrimoniu sau chiar de tezaur, create de 48 de artiști români.
„C.S.A. Clubul Sportiv al Artelor” este o premieră în istoria artei, fiind singura expoziție muzeală dedicată vreodată reprezentării sportului în arta țării noastre. Această expoziție parcurge sistematic întregul traseu istoric prin care sportul și arta au modelat și modernizat societatea timp de peste 100 de ani, începând cu 1900, până în zilele noastre.


„Expoziția va scoate în evidență predilecția pentru înot și canotaj a Școlii de la Balcic, obsesia pentru box și aviație a avangardei și va prezenta în detaliu viziunea preponderant atletică asupra sportului, pe care realismul socialist și arta oficială comunistă au cultivat-o timp de 40 de ani. Arta contemporană, cu accentul ei reflexiv și adesea critic pentru sport ca element iconic al culturii de masă și pentru sublimarea sportului în virtual pe de-o parte (televiziune, internet, jocuri electronice) și în modelarea aspectului fizic potrivit presiunii exercitate în imaginarul colectiv de diverse idealuri de perfecțiune și de sănătate (sportul ca fitness), ocupă un loc important în expoziție. «C.S.A. Clubul Sportiv al Artelor» este mai mult decât o expoziție de artă, este un demers antropologic, reflexiv și educativ”, se arăta într-un comunicat transmis de organizatori, înainte de inaugurarea acestei inedite expoziții.


Pentru realizarea acestei expoziții, echipa curatorială a alcătuit un portofoliu cuprinzător de reprezentări ale celor mai diverse ramuri sportive, de la cele mai populare (fotbal, atletism, gimnastică, tenis, handbal, rugby, schi, șah etc.) la cele mai specializate, care cer echipamente și tehnici aparte (motociclism, echitație, golf, aviație etc.).
Organizator al acestei expoziții, Muzeul de Artă Recentă din București a avut parteneri, în acest demers, Ministerul Tineretului și Sportului, Ministerul Culturii, Comitetul Olimpic și Sportiv Român. Lucrările de artă cuprind pictură, desen, sculptură, fotografie, video, instalație, expoziția fiind însoțită de catalogul bilingv (român/englez), publicat la Editura „Vellant”, de insigne metalice cu reprezentări sportive și de eșarfe.
Muzeul Național de Artă din Timișoara participă cu două lucrări din propria-i pinacotecă la expoziția „C.S.A. Clubul Sportiv al Artelor”, „Atletism”, lucrare de pictură realizată de pictorul reșițean Ion Stendl, profesor universitar la Universitatea Națională de Arte București, doctor în arte vizuale, personalitate de prim rang a artei românești și, „Triplu portret de zidăriță”, autor Max Hermann Maxy, pictor, scenograf și profesor universitar din România, fondator, în anii interbelici, al revistei de avangardă „Integral”.
În „Triplu portret de zidăriță” autorul înfățișează un singur personaj, dar în trei ipostaze. Este vorba despre o reprezentare a omului multilateral dezvoltat, una din căile trasate din începuturi de ideologia comunistă.
În centrul picturii se află zidărița, o femeie-androgin, lipsită de feminitate, cu mistria în mână. De o parte și de alta a zidăriței, apar alte două personaje care sunt ipostazele figurii din mijloc, aceste două personaje putând reprezenta, fie doar destine potențiale ale zidăriței, fie activitățile secundare ale acesteia, zidărița merge la seral (în ipostaza cu bentiță și mapă) și practică sport (în ipostaza cu mingea de volei).
Lucrarea „Atletism” face referire la competiție, un grup de atleți fiind reprezentați în alergare. O lucrare curajoasă în contextul în care, în anii totalitarismului comunism, competiția era doar formală, o vorbă de propagandă, regimul preferând să înlocuiască acest cuvânt cu întrecere, o formă denaturată a competiției prin permanentizarea ei astenizată și prin privarea de recompense, de premii reale, întrecerea îndemna la fraudă, retorică goală și apatie.
Așadar, într-o vreme în care sportul din România se află în agonie, bilanțul realizărilor sportive fiind deficitar, sportul încadrându-se perfect într-o societate cu „cer senin”, multă inconștiență și tembelism, cu larmă mare și nejustificată, în care se fac protecții și afaceri, căpătuială și ghiftuială din orice, chiar și din sport, inedita expoziție dedicată disciplinelor sportive cheamă la vizitare și reflexie, îndemnând la revigorarea mișcării sportive și la aprinderea speranței că, în viitorul apropiat, în România sportul va reaprinde flacăra virtuților umane și bunăstarea țării va fi dusă pe întregul mapamond de performanțele muncite și meritate ale sportivilor care reprezintă țara. Așadar, într-un timp al pandemiilor, vizitarea unei expoziții dedicată sportului, aduce o nouă viziune pentru redobândirea sănătății, atât fizice și spirituale, cât și mentale.
Expoziția „C.S.A. Clubul Sportiv al Artelor” rămâne pe simezele Muzeului de Artă Recentă din București până în 19 septembrie 2021 și poate fi vizitată de public.

Cornel Seracin