Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană a început în forță anul 2014, în demersul său de a face din urbea de pe Bega centrul cultural al Europei în anul 2021. În perioada 8-24 noiembrie 2013 a fost realizat un studiu sociologic, împreună cu catedra de sociologie de la Universitatea de Vest, pe un eșantion de 1.064 de persoane, pentru a testa disponibilitatea timișorenilor de a se implica în acest proiect, dar și pentru a vedea care sunt lucrurile care îi mulțumesc și îi nemulțumesc, în egală măsură. Din acest studiu, principala concluzie care se poate trage este aceea că, în proporție covârșitoare, 93,8%, timișorenii consideră că activitățile culturale și, implicit, atribuirea titlului de Capitală Culturală Europeană ar duce la creșterea gradului de prosperitate al orașului. De asemenea, 62,8% dintre timișoreni cunosc faptul că orașul nostru candidează pentru a deveni capitală culturală europeană în anul 2021, iar 55% dintre ei sunt dispuși să fie voluntari în cadrul acțiunilor de promovare a proiectului și pentru ca Timișoara să câștige competiția.
Întrebați care au fost cele mai importante evenimente ale anului 2013, 79,5% dintre respondenți au nominalizat festivalurile și concertele.
În schimb, conștienți că nu putem deveni capitală culturală europeană fără a schimba serios unele aspecte ale urbei noastre, cei care au răspuns studiului sociologic au identificat și principalele probleme ale orașului: infrastructura, traficul aglomerat sau mizeria.
Primarul Nicolae Robu s-a declarat mulțumit de rezultatele studiului sociologic, ca și de faptul că timișorenii își doresc cu adevărat ca orașul nostru să devină capitala culturii europene în anul 2021. Pentru aceasta, însă, susținea primarul, dincolo de disponibilitatea de lobby a fiecăruia dintre noi, este nevoie și de o implicare concretă. “Am încredere că noi, comunitatea timișoreană, vom ști ce să facem pentru a deveni capitală culturală în anul 2021. Primăria Timișoara sprijină, nu doar financiar, eforturile Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană. Însă, trebuie să înțelegem cu toții că proiectul este unul al întregului oraș, al tuturor timișorenilor și că dacă Timișoara câștigă, cu toții vom câștiga, iar dacă pierde – cu toții vom pierde. Este prea puțin, într-un oraș cu o așa putere economică, cu atâția oameni potenți financiar, ca doar patru-cinci instituții să sprijine concret asociația”, a mai afirmat primarul Nicolae Robu.
Simona Neumann, președinta Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană, este de acord cu afirmația primarului și așteaptă implicarea cât mai multor timișoreni în acest proiect. Tocmai pentru a-i sensibiliza pe locuitorii orașului, în perioada 15 ianuarie-31 martie se va derula campania de comunicare “Cultura unește comunitatea”, realizată cu sprijinul Primăriei Timișoara.
Prin intermediul câtorva mii de materiale de informare și promovare (broșuri, pliante, afișe distribuite în sute de puncte din oraș, materiale informative distribuite în zeci de cafenele, restaurante, pub-uri, hoteluri, tricouri și căni cu grafică specială pentru susținători și voluntari). În cadrul acestei campanii vor fi folosite și cinci sloganuri: “Cultura unește comunitatea”, “Spiritul orașului suntem noi”, “Împreună revitalizăm orașul”, “E timpul să ne reinventăm”, “Orașul renaște prin cultură”.