Primăria Timișoara, cu stângu'n dreptu' pe drumul spre Capitală Culturală Europeană

 

Miercuri, 1 noiembrie 2017. O veste bulversează lumea culturală a orașului Timișoara: Teatrul German de Stat a rămas fără director. Nimeni și nimic nu anunța o astfel de  posibilitate, știrea venind din scurt, printr-un comunicat al TGST, în chiar ziua în care situația a devenit efectivă.

 

Anunțul oficial

„Primăria Timişoara nu a încheiat cu Lucian Vărşăndan un nou contract de management, pentru încă un mandat la conducerea Teatrului German de Stat Timişoara (TGST). 

În aprilie 2017 Consiliul Local Timișoara a aprobat rezultatul evaluării managementului – stabilit de comisia de specialiști la nota 9,88 – aprobând totodată ca Vărșăndan să depună un nou proiect de management, pentru încă un mandat de cinci ani. Managerul a depus proiectul în luna septembrie 2017. Cu toate acestea, Primăria Timişoara nu a mai organizat etapa următoare prevăzută de lege, anume analiza noului proiect de către o comisie de specialitate. Astfel, procedurile au fost întrerupte de administraţie la finalul lunii septembrie, nefiind comunicate motivele acestui fapt. 

În consecință, cel de-al doilea mandat de cinci ani al lui Vărşăndan – care conduce teatrul din 2007 – s-a încheiat la 31 octombrie 2017. 

Lucian Vărşăndan s-a născut la Arad. A absolvit Liceul «Nikolaus Lenau» din Timişoara, apoi a devenit licenţiat în Litere (germanistică-anglistică) şi Drept al Universităţii de Vest din Timişoara. Lucrează la TGST din 1999.

În 2007 i s-a încredinţat conducerea teatrului, la 31 de ani. Ca director s-a preocupat mai ales de promovarea imaginii TGST în peisajul teatral naţional şi de consolidarea calităţii producţiilor artistice. Pe perioada directoratului său, la TGST au fost invitaţi importanţi creatori din ţară şi străinătate, cum sunt regizorii Radu Afrim, László Bocsárdi, Alexandru Dabija, Alexander Hausvater, Yuri Kordonsky, Radu Alexandru Nica, Silviu Purcărete, Volker Schmidt, Gábor Tompa şi Niky Wolcz, scenografii Dragoş Buhagiar, Judit Dobre-Kóthay şi Helmut Stürmer, muzicienii Peter Oschanitzky şi Vasile Şirli, actorii Miklós Bács şi Sorin Leoveanu, coregrafii Florin Fieroiu şi Răzvan Mazilu şi mulţi alţii.

Afişul teatrului a cuprins un număr semnificativ de montări apreciate, de diverse genuri, cum ar fi: Cabaret, Cartea junglei, Cântăreaţa cheală, De fapt e frumos, derdiedans, Electra, Fetiţa din bolul peştelui auriu, Fuchsiada, Hotel PM, Incredibila poveste a Eréndirei, Moliendo café, Mountainbikerii, Neînţelegerea, Nunta micilor burghezi, Pescăruşul, Shaking Shakespeare, Sunetul muzicii, Ţinuturile joase ş.a. 

TGST a fost invitat la cele mai prestigioase festivaluri din România, dar şi în Georgia, Germania, Luxemburg, Polonia şi Republica Moldova. Pentru consolidarea trupei au fost realizate ateliere şi Şcoala de vară de la Gărâna şi a fost dezvoltată activitatea de pedagogie teatrală. 

A fost iniţiat şi extins Festivalul European de Teatru „Eurothalia“. Cele şapte ediţii au cuprins spectacole ale unor producători de top din Europa – ca de ex. Teatrul Maxim Gorki Berlin, Münchner Kammerspiele, Rimini Protokoll, Odin Teatret, She She Pop, Hebbel am Ufer Berlin, Gob Squad, les Ballets C de la B, Ultima Vez, Teatrul Evreiesc din Varşovia, Teatrul „Jan Kochanowski” din Opole, Schauspielhaus Graz, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Teatrul Odeon din Bucureşti ş.a., – precum şi creaţii ale unora dintre cei mai renumiţi sau inovatori artişti europeni, precum Eugenio Barba, Oliver Frljić, Krzysztof Garbaczewski, Oskaras Koršunovas, Jan Lauwers, Alain Platel, Silviu Purcărete, Andrei Şerban, Wim Vandekeybus şi mulţi alţii.

În 2016, Lucian Vărşăndan a fost secretar de stat în Ministerul Culturii.

Printre proiectele TGST în următoarele luni se numără trei turnee internaţionale în Germania şi Luxemburg, cu producţiile Antigona şi Deşteptarea primăverii, precum şi realizarea coproducţiei internaţionale Uriaşii munţilor de Pirandello, în direcţia de scenă a reputatului regizor internaţional Paolo Magelli, cu artişti din cinci ţări, în cadrul unui proiect co-finanţat de Uniunea Europeană”.

Atât. Restul e tăcere

 

Evaluarea activității lui Vărșăndan

Înaintea încheierii celui de-al doilea mandat de director al lui Lucian Vărșăndan la Teatrul German de Stat, Consiliul Local Timișoara aproba, la data de 24 aprilie 2017, prin Hotărârea 153, rezultatul evaluării finale a managementului Teatrului German de Stat Timişoara. Ce zice hotărârea:

„Art.1: Se aprobă rezultatul evaluării finale a managementului Teatrului German de Stat Timişoara și depunerea în baza unui nou Caiet de obiective, întocmit de municipalitate, a unui nou proiect de management pentru o perioadă de 5 ani de către managerul evaluat, d-nul Lucian Vărșăndan conform art.43^1 din OUG 189/2008 privind Managementul Instituțiilor Publice de Cultură, și conform procesului -verbal nr. SC2017/6332 din data de 15.03.2017, încheiat cu ocazia întrunirii comisiei de evaluare a managementului Teatrului German de Stat Timişoara, constituită prin Dispoziţia nr.154 din 10.02.2017, după cum urmează:

- nota finală 9,88

- depunerea în baza unui nou Caiet de obiective, întocmit de municipalitate, a unui nou proiect de management pentru o perioadă de 5 ani de către managerul evaluat, d-nul Lucian Vărșăndan conform art.43^1 din OUG 189/2008 privind Managementul Instițutiilor Publice de Cultură.

Art.2: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Comunicare, Direcţia Economică, Serviciul Juridic şi Serviciul Resurse Umane din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara”.

Votul asupra proiectului de hotărâre: nici un vot împotrivă, 19 voturi pentru, o singură abținere (a „independentului” Adrian Orza, care probabil nici el nu știe de ce s-a abținut de la votul asupra rezultatului evaluării; poate doar din cauza faptului că managerii Teatrului German și Teatrului Maghiar nu au obținut nota 10, lucru de care Orza s-a plâns în respectiva ședință de Consiliu Local. Dar, oricum, 9,88 este ca și cum ar fi 10, așa că teoria nu stă în picioare). 

În referatul care însoțește proiectul de hotărâre (semnat de viceprimarul Dan Diaconu și aprobat de primarul Nicolae Robu) se spune așa:

- în luna martie, la nivelul autorităţii, au avut loc evaluările anuale ale managementului Filarmonicii Banatul Timişoara şi Casei de Cultură a Municipiului Timişoara şi evaluările finale ale Teatrului German de Stat Timişoara şi Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely Timişoara;

- directorul Teatrului German de Stat Timişoara, dl. Lucian Vărșăndan, a depus raportul de activitate pentru perioada 2012-2016. Raportul a fost înaintat comisiei de evaluare spre analiză, secretariatul comisiei a întocmit referatele de analiză, iar în data de 15.03.2017 a avut loc evaluarea finală a managerului Teatrului German de Stat Timişoara;

- în urma evaluării s-au acordat note pentru proba I (analiza raportului de activitate) şi proba II (interviul); s-a constat că au fost respectate obiectivele stipulate în caietul de obiective care a stat la baza întocmirii contractului de management încheiat cu Primarul Municipiului Timişoara;

- nota finală a evaluării este prevăzută în procesul-verbal nr. SC2017/6332 din data de 15.03.2017, încheiat cu ocazia întrunirii comisiei de evaluare a managementului Teatrului German de Stat Timişoara, constituită prin Dispoziţia nr.154 din 10.02.2017. 

Referatul are anexate și rapoartele de evaluare întocmite de membrii Comisiilor de evaluare a Teatrului German de Stat Timisoara şi procesul verbal pentru nota obţinută. 

 

Ce s-a întâmplat mai departe?

Bună întrebare. Și aceasta pentru că mai departe nu s-a întâmplat nimic. Sau, cel puțin, nimic din partea municipalității. Lucian Vărșăndan a depus un nou proiect de management în luna septembrie, proiect pe care municipalitatea trebuia să îl analizeze prin comisia de specialitate. Or acest lucru nu s-a mai întâmplat, ducând la situația penibilă în care, la data de 31 octombrie 2017, contractul de management al lui Lucian Vărșăndan a încetat, iar Teatrul German de Stat Timișoara a rămas fără director. 

O explicație, târzie, a venit din partea viceprimarului Dan Diaconu, explicație oferită presei nedumerite: „Întârzierea în analiza proiectului de management este legată de interpretarea unor prevederi ale OUG 189/2008 privind managementul instituțiilor de cultură, față de care se așteaptă puncte de vedere ale unor departamente din cadrul primăriei. Din punctul meu de vedere, Teatrul German a crescut enorm în perioada în care a fost condus de Lucian Vărșăndan, premiile și calitatea prestației artistice fiind doar o parte din indicatorii care dovedesc acest lucru. Aprecierea pentru actul de management am exprimat-o în nenumărate rânduri și sper să găsim soluțiile pentru a continua împreună excelentul proiect al teatrului de limbă germană în Timișoara”.

De sunat, sună frumos. În realitate, însă, lucrurile nu stau deloc așa. Pentru că – hai să fim serioși! – ce putea să se schimbe în interpretarea unor prevederi ale unei ordonanțe din 2008 în anul 2017 față de anul 2012, când a fost precedenta evaluare a lui Lucian Vărșăndan? Absolut nimic, cu siguranță. Drept pentru care lucrurile nu pot să stea decât în două feluri:

a) este vorba de o „regretabilă omisiune” a municipalității timișorene – fapt care, să zicem, nu ar fi atât de grav în cazul în care omisiunea este reparabilă; 

sau b) cineva din instituția de pe C.D. Loga nr. 1 nu-l mai dorește pe Lucian Vărșăndan director. În ciuda tuturor rezultatelor, în ciuda premiilor, în ciuda faptului că sub conducerea sa teatrul a ajuns să producă între cinci și șapte premiere pe stagiune, jucând în medie în fața a 10.000 de spectatori anual (conform statisticilor, gradul de ocupare a sălii la spectacolele Teatrului German a ajuns la peste 80% în ultimii ani). Și în ciuda faptului că Timișoara va fi Capitală CULTURALĂ Europeană în 2021.

 

Ce spune primarul

În toată acestă situație, era de așteptat o reacție-explicație și din partea primarului Timișoarei, mai ales că explicația viceprimarului, prezentată mai sus, este slăbuță. Am căutat o reacție din partea lui Nicolae Robu peste tot: pe pagina primăriei, în mass-media, pe pagina sa de facebook. Tot ce am găsit a fost așa:

- în 1 noiembrie: „POLI TIMIȘOARA OCUPĂ LOCUL 3 PE ȚARĂ LA NUMĂRUL DE SPECTATORI PREZENȚI LA MECIURI, ÎN MEDIE, DUPĂ 16 ETAPE! POLI ACS, EVIDENT!”.

- în 2 noiembrie: „PSD BOICOTEAZĂ NON STOP PROIECTELE TIMIȘOAREI!”.

Altfel spus, țara arde, babele se piaptănă. După ce și-au dat cu gel estompator, evident.

Nu ne rămâne decât să așteptăm o rezolvare a situației – într-un fel sau altul. Teoretic, având votul Consiliului Local la bază, Lucian Vărșăndan se poate îndrepta și cu niște plângeri împotriva Primăriei – pentru niște abuzuri în serviciu, acolo. Și, de asemenea, e de așteptat și ce se va întâmpla la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara, unde situația este similară cu cea de la Teatrul German.

Flavius BONCEA