Căile Ferate Române (CFR) sunt la pământ! Ultimele evenimente, în care au fost implicate două trenuri care au plecat din Timișoara spre mare și au ajuns la destinație după 30 de ore, precum și desele incendii produse la vagoane sau locomotive (uneori și două pe săptămână), arată adevăratele proporții ale dezastrului.
De altfel, cel mai recent raport al Boston Consulting Group (BCG) privind performanța infrastructurii feroviare în Europa plasează România și Bulgaria pe ultimul loc. Studiul ia în calcul trei condiții pentru a fi în top: siguranța transportului feroviar, calitatea transportului feroviar și frecvența folosirii transportului feroviar.
Starea precară a infrastructurii și faptul că doar 40% din rețea este electrificată sunt cunoscute de oficialii din transporturi.
Cu toate că rețeaua feroviară permite viteze convenționale între 70 km/h și 160 km/h, se operează cu o viteză comercială de sub 50 km/h pentru trenurile de călători. La capitolul material rulant, conform secretarului de stat, la CFR Călători 80% din locomotivele electrice au nevoie în acest moment de reparații, iar la peste 40% din vagoane se impun modernizări urgente.
Iată ce spune Grigore Mare, președintele Federației Naționale Mișcare Comercial, despre starea CFR: „Infrastructura este la pământ, şine rupte, şine uzate. Circulă trenurile cu o viteză medie de 45-50 de kilometri la oră, când în alte ţări este 350 km/h. Noi ar trebui să avem un parc de 1.200 de vagoane, dar la ora actuală avem undeva la 700 de vagoane, un parc care nu ajunge pentru a transporta toți călătorii care doresc să se deplaseze. Noi nu am știut să ne adaptăm viitorului, nu am adus material rulant ușor, rame electrice, Diesel, care consumă puțin. Suntem tot cu material rulant, locomotive și vagoane vechi din anii ‘70. Bani sunt, discutăm de sute de milioane de euro care încă stau la dispoziția României pentru a fi investiți în infrastructură și material rulant. Stăm cu mâinile încrucişate pe piept și ne plângem că nu avem servicii de calitate. Dacă nu vor deschide ochii să vadă problemele din calea ferată, s-ar putea să ajungem și la greva generală”.
Până atunci, celebrul vers cu „Trenule, mașină mică” a devenit dintr-unul de alint, unul de... groază.


A. BORBELY