Vom prezenta traseul educațional, pregătit de echipa care se ocupă de programul „Educația la fermă” și rezultatele obținute. Bineînțeles că suntem preocupați și de planurile de dezvoltare a programului chiar și pentru adulți. Rămâne la latitudinea dumneavoastră ca beneficiari, dacă reprezintă o provocare, căreia să doriți să îi răspundeți.
Stațiunea Tinerilor Naturaliști este o oază de verdeață, amplasată în partea de est a Timișoarei. În acest loc, în care elevii pasionați de biologie au desfășurat activități educative cu mulți ani în urmă, și de care adulții de astăzi își aduc aminte cu mare drag, rectorul universității, prof. univ. dr. ing. Cosmin Alin Popescu, a decis reîntoarcerea la scopul inițial, stabilit la 01.09.1955, „de a face experiență de către elevii școalelor din regiune” (Decizia Secției Agricole a Sfatului Popular), dar și de îmbunătățire prin dezvoltarea acestui nou program „Educația la fermă”. Atât atunci cât și acum, constituind un punct de atracție în peisajul citadin, decizia s-a dovedit a fi un real succes!
Pentru a înțelege cât mai bine ce se întâmplă la Stațiunea Tinerilor Naturaliști, vom prezenta traseul educațional pe care îl parcurg copiii și cadrele didactice, care doresc să experimenteze activitățile educației la fermă, pe care nu mai au ocazia să le experimenteze în viața de zi cu zi a comunității urbane dezvoltate, cum este Timișoara.
După momentele organizatorice, în care copiilor le este explicat ce le este și ce nu le este permis, începe drumul către primul punct de atracție, parcul dendrologic, trecând peste lacul cu nuferi roz. Lacul este habitat pentru vegetația și viețuitoare acvatice, un întreg ecosistem acvatic interesant și zgomotos, cu o pată de culoare dată de nuferii gingași. Acest parc dendrologic cuprinde o colecție de peste 160 de specii de arbori, arbuști, subarbuști și liane, dintre care ca specii foarte rare menționăm arborele de fier (originar din Iran), arborele lalea și arborele cu fruct de argint (originar din estul Chinei). Aici, copiii pot atinge trunchiurile copacilor și frunzele, pentru a le simți textura deosebită dar și pentru a înțelege mai bine deosebirile și asemănările dintre ei.
Următorul loc de popas este microferma zootehnică sau „ograda bunicii”, în care mulți părinți retrăiesc frânturi din copilărie. Microferma se întinde pe o suprafață de 4.000 mp și este compusă din șapte țarcuri cu exemplare de ovine (rasa Țurcană), caprine (rasa Alpină Franceză), suine (rasa Mangalița), găini, rațe, gâște și bibilici. Aici este de fiecare dată veselie mare, copiilor făcându-le plăcere să hrănească animalele, să le imite, sau pur și simplu să le privească zburdatul și joaca acestora prin iarbă.
După ce se desprind cu greu, periplul copiilor se continuă cu vizita la microferma piscicolă, formată din trei iazuri, cu o suprafață de 13.000 mp, în care cresc și se pot vedea exemplare de crap, caras, știucă și somn. În funcție de vârsta copiilor și de timpul responsabililor, exemplarele se pot admira și în plasele montate demonstrativ la marginea iazurilor. Copiilor li se explică ciclul de viață și modul de hrănire a peștilor, pentru a înțelege de unde provine hrana lor. Pe viitor sperăm să dezvoltăm și programe de inițiere în pescuitul sportiv, pentru a le deschide gustul spre acest tip de sport, poate de aici vor pleca viitori campioni!
În imediata apropiere a iazurilor se află colecția de clone de salcâmi, înființată în 2006, unde copiii pot admira în funcție de anotimp florile sau pot alerga în voie înainte să ajungă la Sala verde, o sală de clasă în aer liber, cu mese și bănci, înconjurate de narcise și zambile, unde odată cu explicațiile simți și adierea vântului. Acest spațiu este mult mai prietenos decât sălile de clasă clasice cu care sunt obișnuiți.
Drumul către sera de legume coincide cu străbaterea aleii de trandafiri care pe parcursul a aproximativ 100 de metri constituie o adevărată colecție de soiuri de trandafiri, plantați după anii ’70. Sera este locul care îi impresionează în mod deosebit, deoarece aici, pe o suprafață de 1.000 mp, pot vedea ciclul de dezvoltare (de la răsad și floare până la fruct) la legumele pe care mulți le consumă zilnic (roșii, castraveți, ardei) cumpărându-le de obicei din piață sau de la supermarket-uri. În funcție de structura de cultură și de anotimp, ei pot culege legume cu mânuțele lor, fapt care le produce o deosebită încântare.
Spre finalul traseului întâlnim sera de flori, unde pe o suprafață de 1.000 mp se pot admira 58 de specii de flori anuale și perene. Primăvara pot admira rândurile de portocali, care te amețesc cu aroma specifică florilor de portocal. Copiii se pot bucura de peisajul cromatic al florilor, pe care le pot admira și mângâia.
Finalul traseului educațional cuprinde activități din domeniul grădinăritului, termen cunoscut publicului larg, dar care se pot încadra la activități specifice terapiei prin horticultură (engl. horticulture therapy). Aceste activități presupun plantarea de către fiecare copil a semințelor sau răsadurilor, în ghivece, pe care ulterior le iau cu ei acasă. Această activitate produce multe surprize și emoții pozitive, din care toată lumea beneficiază.
Implementarea activităților specifice terapiei prin horticultură face parte din proiectele noastre de viitor, deoarece efectele benefice ale acestui tip de terapie, au fost observate începând cu anii ‘80. Terapia prin horticultură se adresează unei palete foarte largi de persoane: de la copii supradotați la cei cu diferite tulburări emoționale sau psihice sau cu dificultăți de învățare, atât copiilor cât și adulților.
Sperăm că articolul v-a trezit curiozitatea și, după perioada restricțiilor generate de pandemie, când copiii își vor relua activitățile școlare, vizitele la Stațiunea Tinerilor Naturaliști vor deveni parte din activitățile extracurriculare în multe școli din Timișoara și nu numai.


Lector dr. Mirela SAMFIRA,
USAMVB Timișoara