În anul 2020 se împlinesc 250 de ani de la naşterea lui Ludwig van Beethoven. Astfel, multe dintre concertele Filarmonicii „Banatul” din Timișoara vor fi dedicate maestrului din Bonn.

Concertul vocal-simfonic care va avea loc vineri, 17 ianuarie, oferă melomanilor trei lucrări ale „titanului” muzicii: Uvertura „Leonora” nr.3 în do major op.72b, Simfonia nr.8 în fa major, op.93 şi Fantezia pentru pian, cor şi orchestră în do minor, op.80.

Spectacolul va începe de la ora 19, iar Orchestra simfonică şi Corul „Ion Românu” ale filarmonicii vor fi dirijate de maestrul Horia Andreescu.

Revenirea la pupitrul Filarmonicii din Timişoara este o mare bucurie pentru mine, cu atât mai mult cu cât se suprapune cu inaugurarea Anului Beethoven, în 2020 evenimentele dedicate aniversării a 250 de ani de la naşterea lui Beethoven fiind extreme de numeroase şi reprezentând pentru mine o ocazie specială, cunoscută fiind predilecţia pe care o am pentru repertoriul beethovenian”, spune maestrul Horea Andreescu.

Uriaşa personalitate a lui Ludwig van Beethoven a marcat intrarea muzicii într-o etapă nouă. Fiind la confluenţa a două mari epoci artistice, el nu s-a sfiit să încalce canoanele formale ale esteticii clasice, croind drum viguros spre o altă viziune, care avea să îmbogăţească arta muzicală cu noi sentimente, imagini şi forme, vestind începutul marii epoci romantice.

Opera <<Fidelio>> a fost o incursiune făcută de Beethoven într-un domeniu abordat doar în trecere, fiind singura operă a compozitorului. (...) Pentru „Fidelio”, Beethoven a scris nu mai puţin de patru uverturi, Leonora 3 fiind de departe cea mai reuşită, un adevărat model de perfecţiune. A fost compusă la reluarea operei în 1806. Se regăseşte cel mai des pe afişele concertelor simfonice. Menţionăm că Leonora era soţia lui Florestan, personajul principal al operei.

La Viena, în 1814, a fost executată pentru prima dată Simfonia nr. 8 pe care o vom asculta în continuarea concertului simfonic. Cei care spun că simfoniile cu număr par ale lui Beethoven nu ar fi la fel de iubite ca şi cele cu număr impar, au uitat probabil de simfonia a VIII-a.
Această mică simfonie a fost compusă în acelaşi timp cu simfonia a VII-a, adică în aceeaşi stare de spirit. Dacă a VII-a este exuberantă, plină de bucuria vieţii, simfonia a VIII-a este festivă, veselă, strălucitoare şi are chiar accente umoristice în părţile a doua şi a patra. De la premieră până azi a avut mereu un mare succes la public.

La final vom asculta Fantezia pentru pian, cor şi orchestră, compusă în 1808 şi rescrisă în 1809. Este o lucrare senină şi luminoasă, şi are o formă destul de originală, dovadă că marii compozitori au adaptat întotdeauna forma la necesităţile interioare ale conţinutului”, precizează concertmaistrul Mircea Tătaru, în avancronica de concert.

Solist este pianistul Sorin Petrescu, iar corul a fost pregătit de maestrul Iosif Todea.

Horia Andreescu este dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu” din București, orchestră pe care a dirijat-o prima oară în anul 1987. Până în 2010, pentru mai bine de 18 ani, a fost directorul artistic și dirijorul șef al Orchestrelor și Corurilor Radio România. În anii ‘80 și ‘90 a fost dirijor invitat permanent al unor importante ansambluri germane: Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda și Capela de Stat din Schwerin.

Recunoscut mai ales pentru interpretările de referință ale capodoperelor lui Haydn, Beethoven, Berlioz sau Bartók și pentru relația privilegiată pe care o are cu superstarurile artei interpretative, Horia Andreescu este, în același timp, un remarcabil promotor al muzicii noi și al tinerelor talente. Este frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiții internaționale, iar prin activitatea sa de profesor asociat al Universității Naționale de Muzică din București contribuie esențial la creșterea noilor generații de instrumentiști și dirijori.

Ioana NICOLESCU

 FOTO: Virgil Oprina