Duminică, 13 octombrie, după ce, cu o zi înainte, a fost lansată în municipiul Arad, la Muzeul de Artă, în cadrul festivalului „MAFA - Media Art Festival Arad”, Platforma „Spam-Index” a fost lansată și la Timișoara. Au găzdui lansarea platformei, spațiul de proiecte „Lapsus” și cel al artei cu pixeli, DIGITAL:CANVAS.
Proiectul intitulat „Spam-Index” a fost creat de Gabriela Mateescu și „tăietzel ticălos”, membri grupului „Nucleu 0000” din București, aceștia fiind prezenți la inaugurarea de la Timișoara. Momentele muzicale din timpul lansării platformei, la Timișoara, au fost asigurate de cea care este considerată „cea mai mișto DJ” din orașul de pe Bega, „Admina”.
Scopul platformei este acela de a aduce împreună artiștii vizuali creatori de artă digitală din România, platforma lansându-se astfel la nivel național. În cadrul lansării, fondatorii au prezentat site-ul care este baza acestei platforme, pe site aflându-se trecute open call-uri și proiecte pe care, cei care dețin proprietatea site-ului, doresc să le promoveze prin intermediul articolelor scrise pe tema artei digitale. De pe site, www.spam-index.com, se poate afla biografia artiștilor, o serie de imagini cu lucrările lor, câteva proiecte etc.


„Dorim să susținem producția creației acestui tip de artă în contextul local prin creșterea vizibilității artiștilor locali și lucrărilor deja produse, precum și arhivarea acestora, comisionarea de noi lucrări, serii de interviuri și articole, crearea de rezidențe online, promovarea evenimentelor sau a concursurilor de arta digitală în special naționale, dar și internaționale”, spun creatorii acestui proiect de artă digitală.


În spațiul DIGITAL:CANVAS, au fost prezente, în cadrul acestei lansări, trei lucrări, doi dintre artiștii vizuali fiind de față. Două artiste, Adela Muntean și „Anastasia Manole” au proiectat pe trei monitoare imagini referitoare la încălzirea globală și la poluare, în timp ce artistul vizual Marius Jurca, cunoscut sub pseudonimul „13m10j” a expus timp de câteva ore o interfață muzicală interactivă, realizată în timpul unei rezidențe artistice în Italia, la Trieste, în anul 2018. Lucrarea se intitulează „Brain Entropy”.


„Este, de fapt, un experiment artistic pe care l-am realizat în anul 2018 în cadrul unei rezidențe de artă și știință organizată de Scientifica pe tema Our Nature. Fiecare din artiști a trebuit să-și aleagă un institut cu care să comunice și să dezvolte un proiect în colaborare. Eu am ales să colaborez cu departamentul de Neuroștiință din cadrul Institutul SISSA (Școala Internațională Superioară de Studii Avansate).
Am fost pe la ei, am văzut cum lucrează, am testat o cască EEG iar când m-am întors în țară, am realizat proiectul în cadrul Institutul de cercetare TINS (Transylvanian Institute of Neuroscience) din Cluj-Napoca. Astfel am creat o interfață grafică interactivă formată din 88 de numere, care, la rândul lor, ascundeau 88 de sunete, echivalente cu notele care se regăsesc pe claviatura pianului. Folosind o cască EEG pe 64 de canale, am interacționat timp de cinci minute cu interfața, total aleatoriu și am obținut un fișier complex care conținea informații abstracte legate de activitatea mea neuronală pe perioada celor cinci minute de activitate. Scopul a fost să transform informația captată de către dispozitiv, în forme vizuale cu calități estetice. Astfel, pentru fiecare canal al căștii EEG, am folosit o serie de cercuri, cilindre tridimensionale, a căror forme au fost influențate la nivel structural, de fluxul de informații transmise pe fiecare canal. Locația celor 64 de canale a fost reprezentată sub forma unei animații rotative folosind un model virtual al creierului uman”, ne-a mărturisit autorul lucrării, Marius Jurca, artist vizual.


Lucrarea, cunoscută sub denumirea de „Brain Entropy” a fost expusă anul trecut, ca urmare a rezidenței, într-o expoziție de grup, la București, la Galeria „1001 Arte”, iar cu ocazia lansării platformei de la Timișoara, artistul a prezentat această instalație pentru a doua oară în România.


„În prima versiune a experimentului (cea expusă la București), accentul a fost strict pe influențarea structurii formelor cilindrice, iar în cazul versiuni prezentate la Timișoara, am adăugat o nouă dimensiune și anume culoarea.
Dacă în prima versiune, cercurile erau negre cu accent pe structură și formă, acum, variația culorii, aduce un element vizual în plus și ajută privitorul să perceapă mai ușor dinamica informațiilor transmise prin canalele dispozitivului EEG”, a declarat artistul pentru ziarultimisoara.ro.


Platforma cunoscută sub denumirea de „Spam-Index” va mai fi lansată, în 22 octombrie 2019, simultan, la București (la Centrul Naţional al Dansului) și la Cluj-Napoca (la Young Actions and Abstractions Artists Studio), cu începere de la ora 19.

Cornel Seracin
Foto: ziarultimisoara.ro și artouching