Directorul artistic aduce mai multe acuze la adresa autorităţilor publice locale, pe care le face vinovate de posibilitatea ca Uniunea Europeană să retragă titlul Timișoarei

Chris Torch a coordonat, timp de mai bine de doi ani, echipa artistică a Asociației Timişoara 2021 - Capitală Europeană a Culturii. Supărat din cauza mai multor neajunsuri, acesta a decis să părăsească acest proiect, nu înainte de a adresa o scrisoare deschisă.


„Consider că societatea civilă şi sectorul cultural independent reprezintă esenţa oricărei scene culturale urbane. În Timişoara, cei din societatea civilă şi sectorul cultural independent nu beneficiază de stabilitate sau susţinere strategică. Trebuie să creem un eco-sistem viabil care să asigure un echilibru constructiv între iniţiativele civice şi investiţiile culturale publice.
M-am alăturat acestui proiect în fazele finale ale candidaturii, în vara anului 2016. Atunci am fost invitat să coordonez faza StartUp pentru Timişoara 2021.
Din nefericire, de când mi-am început activitatea în anul 2017, ne-am confruntat în mod constant cu obstacole greu de surmontat:
- lipsa resurselor şi a stabilităţii financiare
- declaraţii publice contradictorii venite din partea liderilor politici şi a directorilor de instituţii
- promisiuni înşelătoare sau false, promisiuni care nu au fost niciodată onorate
- imposibilitatea de a aranja colaborări pe termen lung, în special cu artişti şi parteneri străini
- personal sub-finanţat şi lipsa unei recrutări eficiente
- un Board ai cărui membri poartă concomitent vina directă pentru lipsa suficientă de fonduri, în timp ce susţin că îşi asumă responsabilitatea de a asigura sănătatea financiară a proiectului - un dublu-rol cel puţin neliniştitor”, se arată în documentul remis presei de către Cris Torch.


Ce mai arată fostul director artistic în scrisoare este că „Timişoara 2021 nu a primit niciodată o şansă rezonabilă pentru a se putea dezvolta în aşa fel încât să poată implementa un program cultural coeziv. Limitările financiare şi manevrele politice au blocat orice fază de pregătire, situaţie care ne-a permis să realizăm bucăţele din ceea ce era proiectat, atunci când am avut sporadica oportunitate de a reuşi să implementăm parte din ceea ce ne propusesem. Planurile noastre iniţiale se bazau pe promisiuni de finanţare, obiective ambiţioase şi programe de plată fireşti. După trei ani bugetari de la acordarea titulaturii, nu s-a creat nicio bază economică stabilă. Cuplate cu personalul insuficient şi lipsa fondurilor necesare implementării, planurile au devenit visuri”.


Chris Torch enumeră și evenimentele care s-au organizat în Timișoara în toată această perioadă, inclusiv cele controversate, cum a fost cel al Cirkus Cirkör.
„Dar, din cauza lipsei totale de finanţare din partea surselor din România, în ultimele șapte luni de zile dezvoltarea programului a întâmpinat piedici serioase. Multe proiecte s-ar fi putut dezvolta în a doua perioadă a acestui an şi ar fi pregătit evenimentele ce urmau să aibă loc în 2021.Ce-ar fi fost dacă...
Momentan există îngrijorarea reală că Uniunea Europeană va lua în calcul retragerea titlului acordat Timişoarei.
Mai există posibilitatea la fel de reală ca ultima etapă - acordarea Premiului Melina Mercouri (1,5 milioane de euro) - să nu mai aibă loc. Comisia de Monitorizare a UE a fost şocată atunci când a trebuit să asculte explicaţiile confuze şi neconvingătoare legate de suma derizorie de fonduri acordată din suma totală promisă de către autorităţile publice Asociaţiei TM2021. Iar atunci când acele fonduri au existat, au fost făcute disponibile într-un mod haotic, niciodată la datele la care fuseseră promise, nerespectând angajamentele semnate”, mai arată Chris Torch.


„Rolul meu ca director artistic a ajuns într-un moment de cotitură. Se va face un apel de recrutare deschis, după cum fusese stipulat iniţial în Bid Book. Acest aspect este unul excelent, chiar dacă tardiv. Nu am decis încă dacă voi alege să candidez. Aştept să văd fişa postului şi condiţiile de lucru propuse înainte de a alege. Bănuiesc faptul că niciun candidat competent, din România sau din afară, nu va accepta acest post până când finanţatorii şi Board-ul nu-şi vor lua rolurile şi responsabilităţile în serios.
Din păcate lipsa de competenţă în domeniul cultural a celor din Board, dominat de aceleaşi autorităţi publice care au blocat în mod constant capacitatea TM2021 de a-şi atinge obiectivele, nu anunţă nimic bun”, se mai spune în scrisoare.


Cum vede Chris Torch ieșirea din criză: „Numai o iniţiativă cetăţenească serioasă, care să întrunească o secţiune amplă a sectorului cultural şi a societăţii civile, ar putea pune suficientă presiune pentru ca situaţia să poată fi schimbată.
Din păcate, până în acest moment, răspunsul sectorului cultural a fost unul marcat de interese personale şi de lipsa curajului, atât la noi în oraş cât şi la nivel naţional. Această fragmentare este unul dintre marii noştri inamici. Există prea multe voci care se suprapun dar nu au niciun interes să colaboreze”.


A. BORBELY