Filarmonica „Banatul” din Timișoara invită spectatorii iubitori ai muzicii clasice la concertul de vineri, 21 decembrie 2018, cu începere de la ora 19. Lucrările anunțate în programul concertului sunt „Simfonia Christus”, de Harilaos Perpessas, Concertul pentru pian şi orchestră nr. 3 în do major op. 26, de Serghei Prokofiev, şi Poemul simfonic „Till Eulenspiegel” op. 28, de Richard Strauss.
Compozitorul grec Harilaos Perpessas a început să compună „Simfonia Christus” puțin înainte de anul 1948, lucrarea fiind denumită și Simfonia a II-a. Încheierea compoziției, grecul Perpessas a realizat-o în anul 1950, la New York, prima audiție a piesei având loc în același an, la 26 octombrie, în interpretarea Societăţii Filarmonice din New-York.
Concertul pentru pian şi orchestră nr.3 în do major op.26, aparținând compozitorului Serghei Prokofiev, este considerat „cel mai cunoscut, cel mai celebru concert pentru pian şi orchestră” al muzicianului rus. Concertmaestrul Mircea Tătaru consideră, în avancronica spectacolului, că aprecierea citată mai sus la adresa acestei compoziții „se datorează probabil limbajului caracteristic lui Prokofiev, care aici se exprimă direct, de la deschiderea incisivă la ritmul antrenant, care constituie un adevărat motor al discursului, mai apoi îmbinarea limbajului liric cu spiritul îndrăzneţ, pe alocuri ironic”. Prima audiție a lucrării a avut loc la 22 martie 1925, la Moscova. Pianistul american Antonio Chen Guang va interpreta această lucrare, în concertul de la Filarmonica „Banatul”, la pian.
„Till Eulenspiegel” op. 28 va încheia spectacolul de muzică clasică de la Filarmonică, vineri, 21 decembrie, acest poem simfonic compus de Richard Strauss „fiind o capodoperă a umorului şi ironiei exprimate prin arta sunetelor”.
„Strauss, ca un bun bavarez, serveşte societăţii sale o lecţie straşnică, râzând de convenţii, academism, de superfilosofiile care înclină şi apasă muzica. Till ştrengarul descinde din vechile povestiri populare germane, este un spirit sclipitor, dar în acelaşi timp un răzvrătit care provoacă farse şi daune celor proşti, avari, răi şi încrezuţi. Strauss a decis să-l împrumute pe erou pentru a scrie o operă, dar după primul act a decis să renunţe şi a transformat totul într-un poem simfonic, ce a devenit unul din cele mai celebre ale lumii muzicale. Măiestria lui ne face să înţelegem ce înseamnă ideea de timp comprimat în muzică, pentru că se desfăşoară un număr mare de evenimente sonore într-un
timp scurt, pentru care a decis să folosească forma de rondo, împreună cu tehnica variaţională. Totul este aplicat cu mare măiestrie, deoarece descoperim mereu noi ipostaze armonice, agogice, ritmice şi mai ales o coloratură instrumentală de mare efect. Deşi este o muzică programatică, Strauss nu a ales să prezinte amănunţit aventurile şi farsele eroului său, dorind ca publicul să participe cu imaginaţia sa. Finalul aventurilor lui Till nu trebuie să ne întristeze pentru că Strauss ne oferă un epilog unde ultimul zâmbet al ştrengarului ne asigură că el rămâne în conştiinţa oamenilor şi că spiritul liber nu moare niciodată. Poemul însuşi poartă amprenta veşnicei tinereţi”, a scris în avancronica spectacolului simfonic, Mircea Tătaru, concertmaestrul.
Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Banatul” din Timișoara va fi dirijată de-a lungul concertului din Sala „Capitol”, de maestrul Alexandre Myrat (Franța).


Cornel Seracin