Galeria „Pro Armia” din Timișoara întâmpină publicul intersat de artă cu expoziția pictorului Adrian Sabău, o expoziție în care se regăsesc creații ale artistului, din ultimii doi ani.

Inginer de profesie, absolvent de master, în urmă cu doi ani, la Facultatea de Artă și Design din Timișoara, Adrian Sabău a început să picteze din anul 2.000, iar prima expoziție prezentată a avut loc în anul 2.011. 

„Inițial, am vrut să sculptez, pentru că mi-a plăcut de mic”, ne-a mărturisit maestrul Sabău, dar, influențat de lumea virtualului, a internetului, a decis să picteze, etalându-și măiestria prin mesajul plin de culori așezat pe pânză. „Și, într-o zi, m-am apucat, fără vreun studiu. Mi-a plăcut întotdeauna desenul”, ne-a spus pictorul Adrian Sabău.

Prima expoziție a avut-o la Timișoara, în sala muzeului, a bibliotecii, secția de artă, după care a inaugurat mai multe expoziții personale și de grup, atât în țară, cât și în străinătate.

Câteva din lucrările sale, sunt acum la Bruxelles, anul trecut deschizând o expoziție de trei zile acolo, luna trecută fiind expuse încă 10 zile într-o altă locație din capitala Belgiei. 

O expoziție de grup, în care maestrul Adrian Sabău a fost prezent, s-a inaugurat în Galeria U.A.P. „Concordia100” din Hunedoara. Expoziția ar fi trebuit să se închidă în 10 mai, dar pentru că lucrările expuse au fost foarte apreciate, a rămas deschisă până săptămâna trecută. În expoziția din Hunedoara sunt lucrările mai multor artiști plastici timișoreni, iar odată cu închiderea ei, expoziția urmează să fie itinerată prin țară.

Expoziția din Galeria „Pro Armia” s-a inaugurat în luna aprilie și la finalul lunii trecute ar fi trebuit să se închidă, dar, pentru că în Galerie nu a mai fost programată, pentru luna mai, altă expoziție, printr-un acord cu gazdele, maestrul Sabău a decis să lase expozițai pe simezele galeriei din Piața Liberății din Timișoara, până la finalul lunii mai.

Din expoziție, lucrările de dimensiuni mari sunt cu teme cerute la diverse examene din timpul masteratului, „tot ce este dimensiune mare au fost cerute la examen”, ne-a spus Adrian Sabău.

Din creațiile premergătoare lucrării de disertație, în expoziție se remarcă seria cu pomi, pădure, serie de grafică, „...tipul ăsta de lucrări, mai spre grafică, au fost făcute ca studii pentru finalizarea lucrării de disertație”, ne-a spus maestrul Sabău.

Un exercițiu de călătorie în timp este o lucrare realizată după Pierre-Auguste Renoir (după o lucrare realizată de „pictorul bucuriilor vieții” în anul 1870). În fundalul lucrării, se află printată o parte din imaginea realizată de pictorul francez, iar peste imagine, în alb și negru, în ulei, sunt pictate personaje din secolul XX, „să facă parte, cumva, din atmosfera respectivă, dar, cu un secol mai devreme, se vede după pălărie”, ne-a destăinuit pictorul.

Lucrările expuse nu au etichete pe care să fie înscrise tilurile lor, artistul lăsând libertatea fiecărui vizitator să dea câte un titlu fiecărei piese din expoziție. Despre una din lucrări, o lucrare care pare că prezintă o lume de basm, pictorul ne-a relatat: „Au venit câțiva vizitatori în galerie și, în general copilași, așa, de vârstă nici prea mică, nici prea mare, au zis. «Mama, uite vulturii!», altul a zis: «Mami, uite îngerii!», era o domnișoară. A fost și un băiețel care a zis: «Mamă, uite fantome!» În final, cineva a spus că trebuie să se numească «Pădurea fermecată»”.

„Îmi place să fac lucruri ca să văd ce imaginație are privitorul, cum își dă frâu liber imaginației”, ne-a spus pictorul.

Se distinge din lucrările expuse și pânza a cărei temă se referă la stropul de libertate din anii fără libertate. Peste un zid, pictat în acrilic, pictorul a lipit o sită, iar peste sită a venit cu tencuială, asta pentru a fi sugerată mai bine ideea de zid. Spărtura din zid poate fi identificată cu o „fereastră spre libertate”, iar dincolo de acea fereastră se mai poate interveni...

Apărătorii naturii sunt prezenți în picturile maestrului Adrian Sabău. Una din aceste picturi are la bază personaje din filmul artistic „Stăpânul inelelor”: „Este un peisaj, dar nu este clasic, pentru că «pomii» sunt așa cum sunt, în picioare. M-a întrebat cineva, de ce sunt pomii triști (era o doamnă cu un domn), iar eu am zis că nu sunt triști, pentru că nu sunt pomi. Aceștia sunt niște enți, cei care, în „Stăpânul inelelor”, se luptă ca să apere pădurea. Nu e nici peisaj clasic și nu e nici foarte abstract. E, undeva, ca o poveste”.

Prin universul său artistic, maestrul Adrian Sabău abordează teme diverse, jocul culorilor din pânzele sale redând lumi care sugerează fie basmul, fie subiecte ecologice, fie subiecte de familie, peisaje, toate reprezentând o încercare de a exersa arta și, mai ales imaginația vizitatorului, care este invitat să guste din acest univers și să intre în dialog cu autorul lucrărilor, domnia sa fiind prezent, permanent, în galerie. 

   

Cornel Seracin