Expusă mai întâi în Sala „Constantin Brâncuși”, Palatul Parlamentului din București, în luna martie a acestui an, lucrarea de pictură ce are dimensiuni de 3/8 m, intitulată „Bacanala”, deschide proiectul „Frontiera 1966”, urmând să fie expusă la Timișoara într-o fostă hală ce aparține patrimoniului industrial al orașului.

Referitor la conceptul curatorial al proiectului „Frontiera 1966”, acesta se bazează pe reactualizarea unor evenimente marcante din timpul copilăriei artistului, copilărie petrecută, în mare parte, în comuna timișeană Valcani, localitate aflată într-o zonă de frontieră. Zona de frontieră a regiunii Banat şi îndeletnicirile sătenilor (culesul viei) din comuna în care a copilărit artistul, rămân subiecte inepuizabile şi pline de poveşti, ele păstrându-și importanța chiar şi în contextul zilelor noastre. 

Prima lucrare din cadrul acestui proiect, se numește „Bacanala”, este o lucrare monumentală care pentru artistul Valeriu Sepi reprezintă „o paralelă între bacanala balcanică și ciclul anotimpurilor la care am asistat din postura de copil născut după război, la Valcani, locul cel mai drag al copilăriei mele”. Titlul acestei picturi își are rădăcinile în antichitatea romană, „Bacchanalia” fiind denumirea unei sărbători antice mistice compusă din festivaluri închinate zeului Bacchus (o zeitate a viței de vie). În prezent, pornind de la această sărbătoare antică, cuvântul bacanală este denumirea ce desemnează o petreceri cu excese.

Născut într-un timp în care România își trăia ultimile clipe de libertate, în anul 1945, maestrul Valeriu Sepi a rămas cu aminitirile unui eveniment mult așteptat în satul copilăriei sale, culesul viei. Culesul viței de vie era practicat de unii săteni, alții rămâneau acasă să pregătească cina, dar, odată cu instaurarea regimului de ocupație sovietică peste România, această îndeletnicirea avea să se stingă, iar regimul ocupantului avea să-și impună, asupra întregii comunități, ritmul și „valorile” proprii, schimbând mersul firesc al satului bază pe tradiție. Odată cu confiscarea proprietăților particulare ale sătenilor s-a produs desproprietărirea și depersonalizarea țăranului, colectivizarea impusă de noul regim de ocupație marcând un așa-zis „trai nou”. 

Valeriu Sepi creează artă plastică recunoscută pentru valoarea ei pe întregul mapamond, având o activitate artistică de peste 50 ani. Designer, muralist, inginer, muzician, actor, coregraf și profesor de desen, arta lui Valeriu Sepi se află expusă în muzeele, galeriile și colecțiile particulare din România, Germania, Singapore, Brazilia, Australia, Indonezia, Malaezia, Thailanda, Nepal.  

Cetățean de onoare al municipiului Timișoara, Valeriu Sepi rămâne o legendă a Banatului pentru că în toate domeniile de activitate a dat dovadă de profesionalism și, mai ales, de talent. Cunoscut drept unul din componenții formaţiei „Phoenix”, maestrul Sepi a devenit celebru pentru că a folosit un obiect tradițional pentru a-și confecționa propriul instrument de percuţie, caprele și a rămas în istoria celebrei trupe timișorene pentru că a realizat coperțile discurilor acesteia. Grafician plin de har, Valeriu Sepi a realizat și majoritatea afișelor de jazz și ale formaților rock din Timișoara anilor '70, '80: „Progresiv TM”, „Pro Musica”, „Gramofon” etc.  

Inaugurarea proiectului „Frontiera 1966”, printr-o expoziție de pictură, video și grafică, în hala principală a fostei fabrici „Ambalajul Metalic” din Timişoara, lucrării de pictură „Bacanala”, se va petrece vineri, 8 decembrie, ora 18.00. În acest demers artistic, maestrul Sepi va avea alături de domnia sa, Institutul Intercultural Timişoara şi o serie de colaboratori, sponsori și parteneri strategici (Primăria Municipiului Timișoara / Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021, Uniunea Artiștilor Plastici din România, filiala Timiș). Expoziția va rămâne deschisă până în data de 22 decembrie 2017. Curator al expoziției este Nicoleta Papp. Proiectul este realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Consiliului Local.  

Cornel Seracin