Expoziţia de artă fotografică, „Mimesis”, a fost inaugurată joi, 6 iulie, la Muzeul de Artă din Timişoara, fiind realizată de studenţii din anul II ai Facultăţii de Artă şi Design, Universitatea de Vest, Timişoara şi cursanţii Centrului de Cultură şi Artă.
Expoziţia este un ecou al unui eveniment ce a avut loc la Muzeul de Artă din Timişoara în iarna acestui an, atunci când pictorul Viorel Toma a inaugurat expoziţia temporară de pictură prin care a prezentat publicului lucrările realizate în perioada 1982-2016, oferind vizitatorului o iscusită demonstraţie de culoare și desen.
La baza expoziţiei fotografice „Mimesis” se află lucrările maestrului Viorel Toma, artiştii expozanţi începându-şi lucrul pentru acest eveniment, încă din iarna acestui an, când, în câteva zile la rând, înarmaţi cu aparate de fotografiat, au păşit în expoziţia profesorului Viorel Toma pentru a imortaliza digital, picturile domniei sale.


Unul din curatorii expoziţiei „Mimesis”, studentul Constantin Huţanu, a vorbit astfel la vernisajul expoziţiei: „Expoziţia de fotografie «Mimesis» se doreşte a fi o fuziune, de fapt, o fuziune de la un concept psihologic, o fuziune între tineri artişti sau aspiranţi la titlul de artişti şi maestrul Viorel Toma. O fuziune între studenţi şi dascăl, o fuziune între instituţii”.


Numele expoziţiei, „Mimesis”, a fost preluat de la un termen folosit în Grecia antică. Prin intermediul lui, vechii greci desemnau o teorie despre artă, artă pe care o considerau că reprezintă o „imitaţie”. Acest concept a apărut în Grecia antică până la Platon şi se atribuia artei teatrale, dar, mai târziu, conceptul s-a generalizat, învăţaţii acelor vremuri susţinând că toate artele reprezintă o „imitaţie” a naturii.


Despre expoziţia „Mimesis”, conf. univ. dr. Stelian Acea a rostit: „Eu o găsesc ca fiind un eveniment deosebit, iar faptul că se face o paralelă între pictură şi fotografie nu este o întâmplare dacă ne gândim că la începutul secolului douăzeci fotografia nu a fost considerată artă, ci doar un stadiu de copiere a celebrelor lucrări plastice a impresioniştilor şi alte curente din vremea respectivă. Deci, după atâta amar de timp, iată că fotografia a reuşit din nou să colaboreze cu pictura. Există o strânsă legătură între imaginea pictată şi imaginea foto. Pictura înseamnă o sinteză a lucrurilor, a stărilor. Pictezi un portret în ani, ore. Fotografia este o porţiune de secundă. Acel moment nu mai poate fi reprodus. Eu felicit studenţii pentru un asemenea curaj de a parcurge de la fotografia de reproducere, fotografia documentară, până la fotografia de interpretare, fotografia de creaţie. Le doresc în continuare, mult succes şi, sper să ducă mai departe prestigiul şcolii înfiinţate în această parte a ţării, pentru că fotografia în România este destul de anevoios şi destul de vitreg percepută”.


Prezent la deschiderea expoziţiei de fotografie „Mimesis”, conf. univ. dr. Claudiu Arieşan a rostit un scurt discurs prin care şi-a exprimat opinia potrivit căreia evenimentul este un omagiu adus de studenţi, profesorului şi pictorului Viorel Toma: „Profesorul Viorel Toma este un exemplu excepţional în domeniu, şi simplu fapt că studenţii de anul doi au văzut o expoziţie care i-a tulburat atâta de mult, încât au vrut să-l omagieze sub orice formă şi-au imaginat ei, reprezintă un pas enorm în mentalitatea noastră universitară, academică. E un demers venit din inima lor. Cele trei niveluri pe care le-a imaginat Costel, şi colegii lui au subscris, sunt remarcabile. În primul rând pentru că e o mare problemă să te compari cu un om care are atâta experienţă şi are atâta forţă în sine cum este profesorul şi marele pictor Viorel Toma, care a luat, în 2005, Marele Premiu la un Festival de Artă Religioasă. Şi totuşi, au avut „tupeul” cel bun să încerce să fotografieze mai întâi opera de artă, să scoată un produs comparabil, şi nu e uşor cu jocurile de lumini şi cu tot ce înseamnă asta, au încercat apoi să facă o parafrază. Unele creaţii ale studenţior sunt excepţionale şi nu vreau să zic că rivalizează, dar sunt nişte parafraze încântătoare, izvorâte din dragostea pe care v-o poartă, domnule profesor, aceşti tineri şi, pe care, eu unul, aş dori să o regăsesc peste decenii când voi fi la vârsta dumneavoastră venerabilă şi la experienţa dumneavoastră venerabilă. Vă mulţumim şi dumneavoastră şi studenţilor!”, şi-a încheiat rostirea de la inaugurarea expoziţiei, distinsul hermeneut al culturii moderne, Claudiu Arieşan.


Expoziţia de artă fotografică „Mimesis” îi are curatori pe Claudiu Toma, muzeograf şi asistent universitar doctor şi pe Constantin Huţanu, student. Expoziţia poate fi vizitată până în 1 septembrie, în ultimele patru compartimente ale sălii de la etajul întâi din Muzeul de Artă, sală în care se află, în primele compartimente, o altă expoziţie de fotografie, „Gărâna Jazz Festival 20".

 

 

        

Cornel Seracin