Curatoarea Maria Oroșan-Telea: „În ce măsură sunetul, sau alți stimuli non-vizuali, își găsesc un loc în arta contemporană?”

Expoziția „Dincolo de liniște” reunește o serie de propuneri artistice care își construiesc discursul în jurul conceptului de sunet. Maria Oroșan-Telea a fost curatoarea vernisajului, o capodoperă a artei vizuale, atât pentru artiști, cât și pentru iubitorii de frumos. Evenimentul a avut loc marți, 10 martie, ora 17, în spațiul expozițional al Bastionului MARIA THEREZIA.
Propunerile artistice se bazează pe folosirea sunetului ca mijloc de expresie prin corelarea acestuia limbajului vizual și noilor media. Creațiile artiștilor reprezintă o argumentare a ideii omniprezenței vibrației sonore, enunțată de John Cage la mijlocul secolului trecut. Prin titlul propus, expoziția își asumă și o dimensiune auto-reflexivă, legată de propriul ei statut în contextul artistic actual. Este depășită înțelegerea limitativă a sunetului ca mijloc de expresie autosuficient sieși. Corelată limbajului vizual, noilor media sau formelor de artă conceptualiste, expresia auditivă vizează nuanțarea sau potențarea semnificațiilor și producerea de noi semnificații.
Vernisajul a fost însoțit de un performance al studenților John Kui, Daniel Mehedinți și Marcelle Souami-Poaty – de la Facultatea de Muzică și Teatru.
Artiștii care au expus sunt: Aura Bălănescu, Alexandru Boca, Cosmin Haiaș, Marius Jurca, Livia Mateiaș, Gabriel Kelemen, Liliana Mercioiu Popa, Sorin Oncu, Renée Renard, Petrică Ștefan, Daniel Tellman, Bogdan Tomșa și Nicolae Velciov.
„Fie că folosesc efecte sonore, fie că se raportează doar vizual sau conceptual la acestea, artiștii prezenți în expoziția «Dincolo de liniște» mediază un raport de paritate sau complementaritate în construirea operei sinestezice. Procesul codificării într-un alt tip de limbaj devine parte integrantă a travaliului creativ. Prin extrapolare, experiența sonoră, unică sau repetitivă – predefinită sau generată spontan –  constituie punctul de plecare pentru o experiență de altă natură. Mizele pot fi, astfel, multiple: de la rememorare detașat-scientistă, la activarea memoriei afective; de la generarea percepției tridimensionalității, la inducerea unor trăiri contemplativ-meditative; de la corespondențe vizual-abstracte, la coagulări figurative; de la element al hazardului creativ, la transpunerea vocală a acestuia; de la funcționarea ca instanță revelatoare, la integrarea ca material documentar rediscutat”, a spus curatoarea Maria Oroșan-Telea.
FREESTYLE MATRIX_2015 – Instalație digitală interactivă cu sunet (Marius Jurcă), INNER SOUND, 2015 – Instalație video și performance (Nicolae Velciov) și SOUND ROMANCE, 2015 – Fotografie / procesare digitală, print digital (Renée Renard) fac parte din lucrările „Dincolo de liniște”. „Dincolo de liniște” a fost organizată de Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest, în parteneriat cu platforma Avantpost.ro.
Maria Oroșan-Telea a adăugat că „Poziția pe care o formă de expresie precum sunetul o ocupă astăzi în sfera artelor vizuale rămâne o temă actuală și încă deschisă, legată de mai vechea dezbatere în jurul pierderii specificității artei. În ce măsură sunetul, sau alți stimuli non-vizuali, își găsesc un loc în arta contemporană? Intermedia art, Sound art, Sound sculpture, Sound installation, Visual music sunt câteva dintre tendințele actuale situate într-o paradigmă a interdisciplinarității, a depășirii granițelor dintre genuri. Tentația experimentelor sonice are însă o istorie mult mai veche și se intersectează pe alocuri cu domeniul artelor vizuale. Futurismul acustic a lui Pratella și Russolo, conceptul de «eliberare a sunetului» a lui Varèse și teoria «poeziei sunetelor», elaborată de Henri Chopin, sunt doar câteva dintre momentele marcante ale acestei evoluții”.
Expoziția va putea fi vizitată în perioada 10-22 martie 2015, între orele 10.00-17.00.
Alexandru Virgil STOICA
Foto: Ciprian Chirileanu