În urma lansării licitație pentru reabilitarea fațadei Gării de Nord din Timișoara, arhitecții din județ își fac cunoscută părerea și intenția de colaborare în această etapă a proiectului. Licitația lansată în cursul lunii trecute de CFR SA prevede “Reabilitare fațadă, reparații platforme, iluminat, acces intrări în clădirea de călători stația CF Timișoara Nord și reparații acces peron linia 1 + acces tunel pietonal (proiectare și execuție)”. 

Ordinul Arhitecților din România, filiala teritorială Timiș, prin Colegiul Director, salută și apreciază intenția SN CFR SA de a reabilita și refuncționaliza Gara de Nord a municipiului Timișoara, gest necesar atât prin prisma importanței clădirii, cât și a contextului generat de titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021. Gara de Nord reprezintă o poartă importantă de intrare în oraș, dar și un spațiu cultural, așa cum s-a văzut din acțiunile organizate în incinta gării , în cadrul Timișoara 2021.
În același timp Colegiul Director își exprimă îngrijorarea referitoare la modul în care se dorește punerea în operă a acestui proiect de importanță majoră, și anume atribuirea contractului de servicii de proiectare prin licitație. În urma informațiilor apărute în mass-media referitoare la soluția de reabilitare a gării, considerăm că acest mod de a atribui serviciile de proiectare nu prezintă garanții suficiente pentru obținerea unei soluții arhitecturale de calitate, în concordanță cu importanța Gării de Nord ca obiect în sine și ca element definitoriu al municipiului Timișoara, mai ales că proiectul include și amenajarea de spații publice exterioare clădirii gării”, transmit reprezentanții Ordinului Arhitecților din România (OAR), filiala teritorială Timiș.

Arhitecții consideră că singura modalitatea corectă pentru reabilitarea și refuncționalizarea Gării de Nord o reprezintă organizarea unui concurs de arhitectură, bine documentat și cu o temă completă.
Concursurile de arhitectura prezintă o serie de avantaje care le diferențiază de licitația de oferte bazate pe cel mai mic preț. Printre acestea se numără:
• Un punct de plecare consistent: o temă bine documentată, ce ia în considerare toți parametrii proiectului, este factor de eliminare al riscului major. Orice edificiu istoric, cu identitate puternică, în lipsa unei bune documentări, conține riscul unui proiect irealizabil, al întârzierilor incalculabile, al depășirilor bugetare, al nemulțumirii comunității locale etc. Alocarea de timp și resurse pentru o temă bună este probabil cel mai important pas în cazul oricărui concurs.
• Performanța: selecția se face după criterii profesionale, alegându-se, de către un juriu obiectiv, cea mai bună soluție, nu cea mai ieftină;
• Transparența procedurii de achiziție: este asigurată din start și se oferă șanse egale tuturor participanților
• Vizibilitatea: concursurile devin evenimente media și asigură cea mai bună comunicare a investiției
• Expertiza: un juriu de specialitate garantează alegerea proiectului care răspunde cel mai bine la cerințele temei
• Încrederea: orice sistem democratic ce se deschide în mod transparent, căutând interesul public prin demersuri de calitate este unul ce merită încrederea votanților săi”, mai spun reprezentanții OAR Timiș.

Un alt argument adus în sprijinul celor de mai sus este acela că legislația europeană normează concursul de arhitectură ca procedură de achiziție publică, lucrările cu caracter public sau cu impact asupra spațiilor publice fiind în mod tradițional atribuite prin concursuri de arhitectură.

Vă reanintim că valoarea totală a proiectului este de peste 17,5 milioane de lei, fără TVA, bani cu care se vor efectua lucrări de consolidare a clădirii și a acoperișurilor, reabilitarea fațadelor și a tunelului de acces la peroane, se va realiza o nouă cale de acces la liniile de tren, din holul principal, se va reface peronul 1 și piațeta gării. Totodată se va instala un nou sistem de aer condiționat, ventilație și încălzire.

Termenul alocat pentru finalizarea lucrărilor este de doi ani.

Ioana NICOLESCU